Jak se správně posadit za volant?


Sezóna dovolených už je v plném proudu a mnozí z nás se do cílové destinace vydávají autem. Dlouhý čas strávený za volantem však přináší různé nástrahy. Jak se tedy nejlépe připravit na dlouhou jízdu? Základem je správný posed, díky kterému se vyhnete bolesti zad a nadměrné únavě.

Správné sezení je při dlouhé jízdě základem. Na tréninku bezpečné jízdy s ním vždy začínáme. Je to jedna z nejdůležitejších věcí, která se překvapivě často opomíjí a přitom postup nastavení je tak jednoduchý.

Shrneme si základní rady:

Výška sedadla

Měli byste sedět co nejvýše, tak aby to ještě bylo komfortní. Při vyšším posedu budete mít lepší výhled z vozu. Pozor na dostatečný prostor (cca 5 cm) mezi hlavou a střechou vozu, abyste se na hrbolaté cestě neuhodili, a abyste minimalizovali riziko zranění hlavy a krku v případě nehody.

Vzdálenost od palubovky

Nastavte sedadlo tak, abyste pohodlně celým chodidlem (nejen prsty) dokázali plně prošlápnout pedály. Nohy nesmí být natažené, abyste minimalizovali riziko jejich zlomení při případném nárazu.

Spodek sedadla

Pokud je to možné, nastavte spodní část sedadla tak, aby ho kolena přesahovala o 3-6 cm. Pokud má nastavitelný úhel, správný je tehdy, když podporuje celá stehna, aniž byste cítili tlak na zadní stranu kolen.

Opěrka zad

Úhel sedáku vůči opěradlu by měl být v rozmezí 95-110°. Při ostřejším úhlu lépe pocítíte chování vozu. Avšak při větším úhlu není páteř tolik namáhaná, proto je takové nastavení vhodnější na delší cesty, nebo pokud míváte bolesti zad. Nepleťte si to ale s “ležením za volantem”. Zde je efekt úplně opačný. Za volantem se při této poloze budete hrbit a také přichází dříve i pocit únavy. Pokud máte možnost nastavit bederní opěrku, nastavte ji tak, aby byl tlak na celá záda vyrovnaný a cítili jste se pohodlně.

Volant

Volant byste měli mít tak daleko od těla, abyste mohli ohnout zápěstí přes jeho horní hranu. Prostředek volantu by měl být vzdálený přibližně 25-30 cm od hrudní kosti. Čím blíže bude volant k tělu, tím větší je riziko poranění od airbagu (i v případě, že máte zapnutý bezpečnostní pás). Pokud máte možnost nastavit výšku volantu, airbag by měl mířit na hrudník, nikoli hlavu nebo krk. Měli byste také skrze volant dobře vidět na přístrojovou desku a vaše paže by měly být v pohodlné pozici. Při dlouhé cestě je vhodné ruce opřít o opěrku na dveřích / o středovou opěrku, vždy však držte volant oběma rukama.

Hlavová opěrka

Výškově ji nastavte tak, aby horní hrana byla zarovnána s vrškem vaší hlavy. Pokud jde nastavit i dopředu/dozadu, měla by se dotýkat zadní části vaší hlavy v pozici, ve které sedíte. Nezapomeňte, že správně nastavená hlavová opěrka zabrání zlomení vazu v případě nárazu zezadu.

 

Pokud se budete řídit těmito radami, budete mít lepší výhled z oken vozidla i zrcátek, minimalizujete mrtvé úhly a budete se cítit komfortněji i na delších cestách. Především ale snížíte riziko kolize i vážnost svého případného zranění.

Pokud chcete proniknout do problematiky sezení za volantem hlouběji, rádi vás přivítáme na jednom z našich tréninků. Dozvíte se více informací nejen při teorii, ale rádi vám pomůžeme sezení i upravit.

Tipy na dlouhou cestu:

1) správně si nastavte sezení

2) dávejte si pravidelné pauzy

Pauzu byste si měli dát každé dvě-tři hodiny. V případě únavy neváhejte ani s krátkým spánkem, který vám dokáže dobít baterky. Pokud vás čeká velmi dlouhá jízda a nemáte se s kým střídat za volantem, naplánujte si spaní i po dobu cesty.

3) nezapomeňte na rozcvičku

Když už pauzujete, najděte si pár minut na krátkou rozcvičku, při které natáhnete ztuhlé svaly.

4) vyhněte se tepelným šokům

Před plánovanou přestávkou stáhněte nebo vypněte klimatizaci, abyste minimalizovali teplotní šok. Pokud je venku 35° a v autě máte nastaveno 20°, zbytečně zatěžujete organizmus.

5) dodržujte pitný režim

Vyhněte se ale slazeným nápojům, které dodají energii jen na chvíli. Poté co ustoupí glykemický šok z cukru, přichází naopak únava.

 

Oliver Teknös, Instruktor SuperDRIVE